Text Size
בלוג אירוע ותגובה - הקשר מקרי בהחלט

1/6/09

לפני כמה שנים כשהתחלתי לחקור ולהתעמק בפיתוח אינטליגנציה רגשית, הבנתי שהפרשנויות המוטעות ביותר בחיי היו עם ילדיי.

כשבני בן העשרה הסתגר בחדר ושאלתי אותו מה שלומך? מה קורה? הוא ענה לי "הכל בסדר" וסגר את הדלת, הייתי בטוחה שהוא לא מתייחס אלי, שאני לא חשובה לו וכיוצא בזה.

כשלמדתי לשנות את פרשנותי הבנתי עד כמה טעיתי. הוא פשוט רצה להיות עם עצמו ואין לזה שום קשר אלי. ברגע שהפרשנות שלי השתנתה, לא כעסתי עליו, לא השתמשתי במילים עוקצניות ולא תבעתי ממנו להתייחס אלי. פשוט הקשבתי לו, קיבלתי אותו כמו שהוא. לאחר שחווה את ההתייחסות השונה שלי הוא בעצמו נפתח והתחבר יותר להווית הבית.

כל אחד מאיתנו מפרש באופן אוטומטי, אירועים הקורים בחייו ודברים הנאמרים לו. הפרשנות ניתנת בראיה דרך המשקפיים שלנו בלבד, כלומר על פי התפיסה שלנו, המחשבות שלנו באותו רגע והפרדיגמות על פיהם אנו מתנהלים.

אותו אירוע יראה או יפורש שונה על ידי אנשים שונים.

דניאל גולמן בספרו אינטליגנציה רגשית, מדבר על הצבת קו נדיב של מחשבה במקום המחשבה הרפלקסיבית שעולה, כדי לשנות את נתיב הזעם.

הדוגמה שנתן היא על סיטואציה בה נהג "חותך" אותנו בכביש בצורה מסוכנת. אם מחשבתנו הרפלקסיבית היא " איזה בן-זונה", יעלו מחשבות נוספות של זעם ונקמה כמו "אסור שיברח כאילו לא קרה שום דבר". התוצאה הפיסיולוגית שלנו תהיה רעד בידיים, זעה קרה , לב הולם בחוזקה. זה יכול לגרום לתגובות קיצוניות גם כלפי גורם שלא קשור לסיטואציה.

במקום סדרת מחשבות אלו, מציע גולמן להציב קו נדיב יותר של מחשבה כלפי הנהג ש"חתך" אותנו. קו שממתן את הזעם בעזרת פתיחות מחשבתית וחסד.

"כל עוד אנו מסתכלים על הדברים מנקודת המבט שלנו, לעולם לא נכיר את האמת" (ברונטון).

נסו תרגיל עם בני זוג - כל אחד ירשום לעצמו מה האסוציאציות שלו למילה חופש. לאחר מכן השוו את הרשימות ובדקו כמה מילים משותפות בשתי הרשימות. אין לי ספק שתופתעו כמה השונות גדולה.

זוהי דוגמה לפרשנות השונה שאתם נותנים למילה זהה.

מתאמנת שלי, נקרא לה דנה, ביקשה לעבוד על יכולת הנעת העובדים שלה. לטענתה, העובדים לא מקשיבים לה.

בדקנו יחד מה קורה כאשר היא מעבירה מסר לעובדים. גילינו שתוך כדי העברת המסרים, דנה כבר יודעת (במחשבתה בלבד) מה יהיו תגובותיהם העתידיות של העובדים ובהמשך מפרשת את תגובותיהם בפועל כחוסר הקשבה לה.

ניסינו ביחד, דנה ואני, למצוא פרשנות אחרת לתגובות העובדים של דנה, וראה זה פלא, התגלה כי העובדים בתגובותיהם, התכוונו בכלל למשהו אחר ממה שדנה חשבה.

הפרשנות החדשה,אפשרה לדנה לנהל את התגובות שלה בצורה אחרת. במקום לבחור בעמדה תוקפנית, מתוך הפרשנות שהעובדים לא מתייחסים לדבריה, היא נקטה בעמדה מקשיבה ומקבלת. דנה פעלה באופן אסרטיבי וכך הצליחה להשיג את מלוא תשומת הלב של העובדים ומכאן את תגובותיהם הפרודוקטיביות.

ניתן לראות באמצעות דוגמה זו שהתנהגות תגובתית אינה בהכרח תוצר של המציאות אלא תוצר של פרשנות. ולכן ניתן לנהל את התנהגותנו באמצעות שנוי הפרשנות שנתנו לאירוע.

אירוע / מציאות

פרוש 1

תגובה 1

רגש 1

פרוש 2

רגש 2

תגובה 2

התיאור הסכמתי שלעיל נקרא מודל א.פ.ר.ת (אירוע, פרשנות,רגש,תגובה). מודל שעוזר לנו להבין כיצד שנוי פרשנות למציאות כל שהיא יוביל לשינוי הרגש שנוצר מאותה מציאות ובעקבות הרגש האחר תבוא גם תגובה שונה.

בדרך זו נוכל להגיב בצורה בונה למצבים קשים, בהם קל לאוטומט שלנו לפעול.

אם ניקח את הדוגמה של דנה, המתאמנת שלי, נראה שבאירוע העברת המסר לעובדים היא נתנה פרשנות אוטומטית שהעובדים לא מקשיבים לה ולא מתייחסים לדבריה. הרגשות שעלו היו כעס ותסכול ולכן התגובה אגרסיבית.

ביקשתי ממנה לחשוב על פרשנות שונה מחוסר התייחסות, ושאלתי "האם יכולות להיות סיבות אחרות לתגובת העובדים?"

דנה חשבה זמן מה והגיעה למספר סיבות אפשריות לאי ביצוע המשימות שנתנה לעובדים. הסיבות הללו היו אובייקטיביות וענייניות, כמו "ההסבר שלי לביצוע המשימה לא מספיק ברור".

ברגע שניתנה פרשנות כזו הכעס כבר לא עלה. דנה בדקה את הפרשנויות החדשות עם עצמה ועם עובדיה. תגובתה החדשה היתה מתוך הבנת העובדים ונכונות לעזור. כתוצאה מכך פעילותם היתה טובה יותר.

לסיכום, כפי שאמר סטיבן קובי - אנו קולטים את המציאות לא כפי שהיא, אלא כפי שאנחנו, הפרשנות היא חלק בלתי נפרד מחיינו. בדרך כלל היא מופיעה ללא מחשבה ושליטה, אם נוכל לנהל נכון את הפרשנות שלנו לאירוע, נוכל גם לשלוט בתגובות שלנו הנובעות מאותה פרשנות.

ניהול נכון של הפרשנות יעזור לנו לנהל את עניינינו בדרך מושכלת יחד עם מתן מקום לרגשות.

בהצלחה!

חדשות

  1. השפעת שינויים טכנולוגיים על זמן עבודה מול זמן פנאי

     השינויים הטכנולוגיים - התפתחות האינטרנט, התקשורת הסלולרית וכו', יצרו אפשרויות העסקה מגוונות.

    זה התחיל בהגמשת שעות העבודה, המשיך בעבודה חלקית מהבית וכיום יש עובדים שכירים שכל עבודתם מתנהלת מהבית כגון, אנשי מכירות טלפוניות, יועצים ומוכרים בשוק ההון.

    עבודה מהבית יכולה להיות נוחה מאוד, אבל יחד עם זאת קשה להתרגל אליה

     

    לקריאת המאמר המלא

     

     

     

  2. ההווה הוא מתנה

    קרה לכם שדיברתם עם מישהו אבל החשיבה שלכם נדדה למקומות אחרים?

    קרה לכם שעשיתם ספורט ותוך כדי הספורט חשבתם על מיליון דברים אחרים?

    קבלו ניסוי עצמי להעצמת תחושת ההווה

    לקריאת המאמר המלא

     

     

     

  3. בעקבות הכתבה של מיקי חיימוביץ בתכנית "המערכת":

    האם מותר האדם מן הרובוט?

    על בטחון תעסוקתי ותכניות לעתיד

    למידע נוסף לחץ כאן

     

     

     

     

  4. העולם התעסוקתי שלי!!

    לאחר סיום לימודים אקדמיים? רוצה להתקדם בעבודה? מה הצעד הבא בקריירה שלך?

    פגישות אישיות למיקוד ולהגשמת השאיפות התעסוקתיות שלך.

    לפרטים נוספים

     

  5. למנהל/ת בתפקיד חדש שרוצה להצליח - בקרוב ייפתח קורס המיועד לך

    למידע נוסף לחץ כאן